top of page
Billede af Dave Robinson

Pædagogik på Hejdeshus

Relationen er alt-afgørende!

På Hejdeshus arbejder vi ud fra erfaring, samt en teoretisk forståelse af, hvad det vil sige at have autisme. Denne faglige forståelsesramme danner grundlaget for stedets pædagogik, der fokuserer på den unges ressourcer og en stærk tro på gode udviklingsmuligheder hos alle unge mennesker.

 

Undervisningen foregår ud fra en rummelig og anerkendende relations-pædagogik, hvor eleverne betragtes som hele og unikke mennesker. Uddannelsen tilrettelægges ud fra den enkeltes ønsker og interesser, så særlige evner styrkes og udvikles. Vi vægter højt, at eleverne bliver hørt og har indflydelse.

 

- Dette er fundamentet for et godt samarbejde, der bygger på tillid, respekt og forståelse.

Forudsigelighed og nærvær,

- det skaber tryghed!

Hejdeshus er en lille skole, der tilbyder eleverne (kompetent) specialpædagogisk støtte og trygge rammer. Der er fokus på at skabe ro omkring den enkelte elev, med tid til fordybelse og nærvær. Det lave elevtal betyder færre uforudsete hændelser, hvorfor vi kan skemalægge og strukturere skoledagene, så de i høj grad rummer forudsigelighed og genkendelighed.

Her er plads til forskellighed og vi tænker derfor i individuelle pædagogiske strategier, støtteværktøjer og didaktiske læringsredskaber. Alt efter den enkelte elevs behov, visualiseres dagens indhold, med tekst, billeder og/eller piktogrammer. 

 

- For unge med særlige behov skaber dette en tryghed, der er befordrende for læringen.

At opleve daglig succes,

- det styrker selvværdet!

På Hejdeshus arbejder vi primært med 'situeret læring', hvor læringen foregår igennem handlende processer. Altså via konkrete aktiviteter, hvor den unge ikke nødvendigvis behøver at være bevidst omkring sin læring.

Via mødet med den praktiske virkelighed, trænes vores elever i (på en naturlig måde), bedre at kunne håndtere og strukturere voksenlivet. En del af skoleskemaet vil derfor indeholde elementer, som at køre med offentlig transport, lave madplan for ugen, købe ind, og hjælpe til med at tilberede frokosten. Herigennem vil muligheder og færdigheder afprøves og udvikles.

 

- Omfanget af daglige opgaver tilrettelægges ud fra den enkelte elevs formåen, så vi sikrer en daglig oplevelse af succes og et styrket selvværd.

At være en del af et fællesskab,

- det skaber nye sociale handlemuligheder!

Hejdeshus skaber et trygt socialt læringsrum, hvor de unge får en fælles identitet omkring pasning og træning af gårdens heste. De unge deltager i et aktivt fællesskab, hvor fokus er flyttet over på hestene, uden at dette behøver at vedrøre deres indbyrdes relationer, eller vanskeligheder. Med hesten som fælles interesse, behøver ingen at føle sig anderledes og aktiviteterne tilrettelægges, så alle bliver bekræftet i at være gode til noget. Herved styrkes de unges selvtillid og der skabes nye sociale handlemuligheder.

 

- Positive læreprocesser sættes i gang, og nye sociale kompetencer kan afprøves og får plads til udfolde sig.

bottom of page